Hoppning på schemat

Ja idag blev det lite hoppning på gården.
Jag släppte Putte lös som vanligt och alltid medan dottern Hunter och lilla Charly
tog varsin, jätte fint utskottad, rasthage. Hugo och Blå fick hoppa några hinder. 
Hittade inte Blås sele så han fick hoppa löst och det gick utmärkt. 
Jag har börjat ha mina kaniner lösa jätte mycket och alla är jätte duktiga förutom Hunter. 
Hon tycker att det är en onödig sak att bli fångad. Men inte ger jag mig för det, hon får gå lös ändå!

Nu tänker säker folk "men man kan ju inte ha en kanin lös som sticker" och "Tänk om kaninerna springer bort, vilken oansvarig tjej." Men jag har lite annan teori alltså, mina kaniner håller sig på tomten har jag märkt när dom rymt. Dom springer aldrig från tomten. Om man inte heter Charly och bara har bott här en dag. Men det är en annan sak.. Jag tror att kaniner blir lydigare och säkrare med sig själva och sin omgivning om dom får utforska den själv och på sina vilkor. Vilket jag tycker fungerar bra. Putte sprang ofta lös på eget val (rymde) och stack. Ville inte bli fångad och så. Sen gav jag upp hoppet sådär nu i höstas att tvinga han sitta kvar i buren när jag matade honom så han började få skutta lös medan jag matade kaninerna. Och nu när han är pensionär så får han gå lös. Nu kommer han fram och kollar vad man håller på med och håller sig gärna nära matte. Han har blivit mycket säkrare. 
Mycket lydigare och går att fånga direkt. Han kommer när man ropar ibland.
Och när man fotar så är det skit fult med ett sele på kaninen. Och alltmer fult med ett koppel som sticker ut någonstans. Nej kaninerna ska vara lösa utan sele då blir det som finast bilder! 
Blå kommer också gärna fram nu och hälsar. Alla har blivit mycket trevligare kaniner sen jag börjat ha dom lösa.

Sen kan jag ju påpeka att vi har får staket runt hela tomten för hundens skull så lite staket har jag men samtidigt så skulle dom ju, om dom ville, kunna gå igenom utan några problem.
Jag funderar på att hoppa löst med dom oftare, det känns friare på något sätt. Jag gillar inte att dra i selar och 
vara noga med att dom alltid är fast med mera. Frihet är underbart!
På tal om kaniner (eller ja på tal om ingenting) så tror jag lite grann att kanske Hunter är dräktig. Hon har blivit smäll fet och absolut inte brunstig. Sen har hon blivit lite skyggare sen parningen. Vem vet?
Om två veckor kanske det kommer små Huntrar!
Nu bilder från idag:
Hugo älskar verkligen att hoppa, det syns i ögonen på honom!


Lite bilder från idag då.
Måste tacka min älskade pojkvän som satt ute i kylan och fotade fast han ville gå in, tack älskling!
Sen har jag en tråkig nyhet att berätta. Prins har ju blivit helt knasig. 
Agressiv, rädd och vikten krånglar. Allt har krånglat med honom sen jag fick honom. 
Så på onsdag kommer han få vandra vidare till kaninernas himmel. 
Jätte tråkigt han är så himla fin kanin!







Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!