På hästens bekostnad?


Jag har tänk på en sak.
Det som stör mig bland folk är att man oftast tvingar hästen att göra saker så 
som grejer när man rider och gå in i transporter med mera. Jag tycker att man ska
sammarbeta med hästen och få den att göra saker frivilligt. Som att gå in i transport. 
Hästen ska kunna gå in i transport om du släpper den några meter innan och göra det av ren vilja. 
Inte att man ska behöva tvinga den in och lära den att "om du inte går in så kommer det hända...".
Även om den "lär sig" att gå in så kommer det kopplas till något negativt istället för att man lär
hästen att gå in så kommer det hända något bra och något kul. 
Samma gäller vid all hantering. Varför tvinga hästen när du egentligen bara ska kunna fråga
hästen om den är villig att göra något och sedan att den gör det frivilligt. 
Jag skulle bara få dåligt samvete om jag tvingade hästen att göra saker. 

Samma tycker jag om folk som bara är ute efter att rida. 
Förstår inte att man inte fattar att det är djur man har hand om. 
Att hålla på med ridsporten handlar inte bara om att rida och göra dom "roliga" uppgifterna här
i livet utan att också ta tag i dom lite tråkigare sakerna. 
Tycker väldigt dåligt om folk som har ex en medryttarhäst och rider och gör det roliga och sedan blir hästen
sjuk. Då kommer man inte till hästen förrän den är frisk och ridbar. Jag tycker att som ex medryttare
får man ta del av alla delar som även ägaren får göra. Det är väl självklart att man ska komma 
när den är sjuk även om hästen går på sommarbete och bara behöver vila så är det väl inte så jävla
svårt att svänga förbi och pyssla lite med hästen och kanske borsta lite?
Fy tycker riktigt dåligt om folk som gör sådant. 
Jag tar hellre hand om hästen och gör grovjobbet och pysslar med den när den är sjuk istället för att
bara rida. Det är mycket viktigare med grundjobbet än ridningen. 
Skulle jag ha häst och ha en medryttare som inte kom om hästen var sjuk även om den stod på
sommarbeta och det inte fanns något egentligen att göra så skulle jag skicka denne långt bort och be 
denne att aldrig mer komma tillbaka.
Även med ridning tycker jag att när man rider så ska man inte tvinga hästen ned i form och tvinga 
den att göra saker och hoppa hinder utan hästen ska väl ändå göra sakerna för att den vill?
Om båda tycker det är kul så vinner väl båda på det? Ingen vinner på att tvinga hästen till saker!

Och det är vad jag tycker, det finns idioter överallt.


En bild på hur jag tycker det ska se ut vid ex hoppning! Hästen ska bjuda av egen vilja!

Postat av Emma

Självklart ska det vara så. Men det är det att jag har försökt hur många ggr som helst, bland annat igår. Men han jävlas bara, stegrar, drar ner huvudet och går därifrån. Han är som en trotsig barnunge! Han fick en hel del chanser, jag lät honom tänka och så vidare och berömde hela tiden, men han har lärt sig sedan tidigare: backar han, så vinner han. Det skulle vara underbart att bara kunna skicka in honom, att han vill, men det går verkligen inte. Och när han kände att det inte var någon ide att backa, så hoppade han bara in i transporten som ingenting. Men det är bara fortsätta träna, så kommer vi nog till slut inte behöva en extra lina. ;) hoppas du förstår!

Datum: 2011-10-11 | Tid: 09:12:25



Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!