Världens bästa djur


Världens finaste hamster, finast på jorden.
 
Ja något jag inte trodde var att jag skulle tycka om sådana små djur. Var nästan faschinerad över att jag tyckte om kaniner, fast det visste jag redan om. Hamster tyckte jag var så litet och ja pluttigt. Jag vill ju ha lite att ta i så att säga. Gillar dom större raserna av kaniner bättre än dom små.
Ja, min första hamster var på impuls.. Alvin hette han och var en rysk vintervit dvärhamster med färgen/teckningen pearl mandarin. Jag var med min fina vän Tina och skulle kolla hennes bil på bilprovningen i Enköping och hon hade med lilla Alvin. Han skulle till en tjej men hon hörde aldrig av sig när vi väl var ute och jakt och kunde lämna honom. Jag erbjöd ett hem till lillsaken. Fick en bur av Emma och ja sen hade jag en hamster. Någon vecka senare fick jag även hans bror som fick heta Theodor.
 
Första guldhamster, ja för det är ju guldisar jag älskar mest, var Jack. Oj vilken fantastisk hamster. Var inne på palms zoo som låg i stan. Såg liten där som låg insnurrad i spånet i minsta buren man kan tänka sig. I fåglskriket.. haha på tal om fåglar. Tyckte det var så hemskt att han fick sitta där bland alla fåglar som lät haha.. nu har vi 9 fåglar hemma och dom bor i samma rum som hampisarna haha elaka jag! I alla fall dom lät förjävligt dom där fåglarna och han var så rädd. Kunde liksom inte lämna honom där. Mitt hjärta. Så han följde med hem!
Han var så dödsrädd i början men vi blev riktigt bra vänner tillslut.
 
Ska skriva mer i separata inlägg om mina hamstrar.
Vart jag vill komma.. Ja! Hamstrar är helt fantastiska djur.
Dom är små och lätthanterliga och så sjukt trevliga. Såfort jag kommer hem springer dom och möter mig vid burkanten och hoppar mot mig. Såfort dom kommer upp sitter dom blixt stilla i handen och bara myser. Goaste.
Mina är alltid trevliga och snälla, det spelar ingen roll vad man gör ungefär dom är alltid perfekta i tempramentet. Man kan liksom inte önska sig bättre djur.
 
Varför jag föder upp? Jo jag är helt enkelt intresserad av avel inom djur. Mest hamstrar nu då men även kaniner innan. Utställning är då främsta målet, dock är det inte utställningar just nu då papovan kommer och förstör.
Dom är mycket mer hanterbara än kaniner. Inte att kaniner inte går att hantera utan mer att dom tar mindre plats för det första. Jag vill som sagt förbättra och få dom så lik rasbestämingen som möjligt och då krävs det lite fler än bara ett par. Det har jag lärt mig i kaninvärlden, då jag är emot föda upp för att sälja. Tjäna pengar på att avla på djur är fult tycker jag. Speciellt smådjur. Det finns otroligt mycker oomtyckta djur därute så att säga. Hur mycket djur som helst som söker nya hem. Finns ingen anledning att föda upp fler för "samma syfte". Jag spara så många jag vill och behöver. Ibland fler och ibland bara en. Beroende på vad som kommer upp i kullarna!
 
Hamstrarna får man in ganska många på liten yta! Dom brunstar var 4:de dag så man kan para lite då och då liksom och hålla koll.
 
Om inte annat är dom alltid glada, jag kan inte annat än att le när jag ser mina älskade vänner. Dvärghamstrar skulle jag någon gång i framtiden vilja ha igen. Dock bara ett par i ett akvarium någonstans vill inte föda upp. Vill som sagt ha lite större djur. Plus att jag, personligen, tycker att guldar är trevligare!
 
Hamstrarna har jag mycket att tacka, dom har gjort mig glad i många ledsna stunder. Dom får mig alltid på bra humör och jag älskar dom så det gör ont! Mina små änglar!!




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!