Australiens hästvärld

Jag har alltså fått uppleva Australiens hästvärld litegranna. 
Detta var ett stort önskemål från min sida när min pojkvän berättade att det gick att rida trail rides.
Tanken var först att rida en sorts safari till häst och kolla på kängurus men det övergicks i att "bara" rida ut i naturen och checka läget. Vi sökte runt lite och hittade sedan ett bra ställe.
Tanken med inlägget var inte att skriva hur det var, det skriver jag mer om sen när jag fattat photoshop mer. Har nämligen fått stora dissen av min dator som har totaldött och inte går att starta. Har nu älsklingens dator och nynedladdat photoshop vilket inte gillas. Hade ju allt så bra på min.
I alla fall, det är stor skillnad på häst och häst. Detta märks. Jag ska inte säga allt för mycket men jag ska säga vad jag tycker utifrån mina upplevelser och intryck. 
När vi kom dit så var mitt första intryck att det var lite wanna-be, lite wanna-be elit men att dom inte riktigt nådde fram. I Sverige är det prio ett (för dom flesta) att ha snygga outfits och att ha den senaste utrustningen. Allt ska se snyggt ut och sadlar och allt ska sitta perfekt på hästen och ska gärna vara nytt! Även upplever jag detta på ridskolorna i Sverige. Jag upplevde detta, som vi var på här, som en ridskola/trail ride ställe. Dock var det inte som i Sverige med utrustning och detta. Bara själva ryttardelen, i Sverige om man kollar ev hästbloggar för ett ex så är det man pratar om: utrustningen. Både häst och ryttare. Det ska vara senaste ridstövlarna och märkes hjälm + allt. Här verkade dom köra på lite halvdant och gärna skor endast. Det var så annorlunda att se, inget fel med det men så annorlunda. Rider jag i skor har jag en känsla av att slängrida, tror detta har att göra med att man inte får samma stöd i skänkel med mera. Hjälmarna var inte heller något att skryta om heller. Säger aldrig att detta är negativt, bara annorlunda.


Taskig vinkel..

Sedan till hästarna, detta tycker jag är lite negativt dock. Sadlarna måste ha haft en oändligt med år på nacken och var långt ifrån i bästa skick. Jag första att det inte är ett elitstall med värsta grejerna men jag tycker att, speciellt när det är så många olika som rider, att man ska ha utrustning som är snäll mot hästen som hästen inte tar skada av. Man såg att sadlarna inte låg som dom skulle. Hårda slitna schabrak hade hästarna och min hade dubbla. Dom hade ärr på kropparna även vilket säger lite om vad dom varit med om. Bett som satt taskigt i munnen och träns som inte passade. Ryggarna var nedsuttna och muskler var det sista dom hade. Tror hästarna varit med om en del. Samtidigt verkade dom inte allt för negativa! Jag säger inte att jag inte tyckte det var spännande och faktiskt kul att åka dit och rida. Det är bara så stor skillnad från hur hästhållningen ser ut i Sverige. Jag förstår mycket väl att andra länder inte har det tänket vi har och inte ser hästarna som våra absolut bästa vänner som man ger sitt liv för utan mer om arbets..objekt? 
Hade dock en helt otrolig upplevelse och hade helt grymt kul!
Ridmässigt rider dom annorlunda här också. Jag red på som jag brukar göra. Jämt stöd i handen och red med sitsen. Inte direkt för att försöka jobba hästen, inte något hårt dressyrpass direkt. Det är dock så jag är van att rida och alltid rider. Hästen jag red var lätt att få med sig och jobbade gärna i form även om jag inte direkt bad om det. När jag rider ut brukar jag inte tänka på formen eller så och gjorde det inte nu heller utan mest testade så alla hjälper satt och så jag hade kontroll över henne. Min första tanke var att, om det nu är så lätt att jobba denna häst i rätt form så varför gör ingen det.. varför måste hon gå och vara så fruktansvärt omusklad och lida av det? Började då fundera på hur dom rider här, rider dom bara fram och fort och över hinder eller tänker dom på att rida hästen rätt och få en mjuk och balanserad ritt? Hästarna var super pigga och glada vilket är ett plus men steg var det sista dom hade. Det var en upplevelse i sig och det var himla kul! Är så glad att jag gjorde det och speciellt med min älskade pojkvän! Hela "resan" får ni i ett senare inlägg.




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!