Hackamore

Jag har aldrig ridit på hackamore förrut om jag ska vara helt ärlig. Ingenting jag minns om annat. Lilys är väldigt skygg om sitt huvud och tar man henne i munnen när man rider så blir hon lite panikslagen. Vilket är tråkigt. Rider ju inte med bettet utan med sitsen men man vill ju kunna ta i henne utan att hon blir rädd. Att tränsa kan också ta ett tag då jag förståt att det inte är roligt. Bestämde mig alltså för att testa hackamore och börja variera bett mer och mer. Hon har gått bra annars på tredelat gummibett, trodde jag innan annat kommit. 
Satte på hacket och körde igång vilket Lilys inte gillade och jag ångrade mig och funderade på att byta tillbaka men sen blev jag lite arg på mig själv och gav hacket en chans i alla fall. Trava var svårt och vi trippade på stället då hon inte riktigt förstod vad hon skulle göra. Tog en galopp, hon brukar vara omöjlig att få kontakt med eller hålla lugn i galoppen, det gick som en dans. Otroligt fin och stadig i galoppen, så nöjd. Efter det gick traven och skritten super bra också! Dock gick hon bakom lod så in i... men är nöjd med att hon tänkte rätt. Jag vet att hon kan gå i en korrektform och då får hon rätt för att hon tänkte rätt! Är så nöjd med fina tjejen! Rider på lite långa tyglar och ibland lite glappigt men endast för att hon inte ska bli rädd och känna sig trygg och att det ska bli mjukt. När hon rycker till ibland vill jag inte att det ska rycka till i ansiktet på henne!





Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!