Isbjörnsmat

 
 
Nu har isbjörnen Putte, min äldsta kanin, fått egen och ny mat. Han har varit lite dålig på sistonde. Eller ja riktigt dålig. Han har ätit Edel pellets hela sitt liv. Eller ja, Fäbodens blandning första året men det är Edel i den. Så hela livet har den funnits där. I våras fick jag hem någon slags kaninmat från Ultuna djursjukhus som jag testade gratis och dom älskade den men bytte tillbaka till Edel sen och alla mådde bra tills nu. Detta var i maj som dom åt den andra maten. Jag tänkte första att det var gräset då han är ute och äter gräs ca 5-8 timmar per dag men med tanke på att bara jag tog bort pelletsen och inte gräset så mådde han bra. 
 
En dag var har bara riktigt dålig i magen och pälsen börjar se fruktansvärd ut. Jag tvättade rent honom och tog bort pelletsen över natten, då dom får pellets på kvällen, och nästa morgon var han bra! Pigg och glad men inte så bra i pälsen men sånt tar ju lite tid. Så lät honom vara någon dag till och sen började jag sakta med pelletsen för jag vill att han ska äta kraftfoder då han är så tunn och tanig. Kan tilllägga att han är över 8 år. 
Efter minsta pellets så blev han dålig till nästa dag. Krävdes bara en eller två så var han dålig igen. Jätte konstig tänkte jag och slutade ge pellets och pratade efter några dagar med Gerd och vi kom fram till att jag skulle ta hem Care + provpåsar som jag hade och delade ut när jag representerade Fäboden på Ultuna. 
Hon hade hört från kunder som köpt det och liknande att det hade varit helt otroligt bra. Kaninerna hade blivit riktigt bra och mått så bra efter att ha ätit det. Värt att testa!! 
 
Tog hem 4 påsar som det är 1 dl i ungefär. Han fick ½ dl/dagen och ingenting!! Hur bra som helst var han. Senaste dagen har jag märkt att ögonen som runnit så i ett år snart har knappt runnit alls utan är mycket klarare och finare. Pälsen ser mycket trevligare ut och han börjar fälla bort den dåliga så att säga. Plus, det bästa, han är super fin i magen så att säga. Pigg som bara den och verkar må mycket bättre!! 
 
Kan bara annat än ge högsta betyg till detta fodret! Dock är det bara Putte som äter det då det är rätt dyrt och dom andra mår bra på Edel. Denna påsen kostar 160 kr och är ca 1,5 kg! Detta ska kollas upp men det är som sagt inte mycket foder. Det är dock helt klart värt pengarna till min älskade lilla isbjörn! Allt för att han ska må så bra som möjligt och leva så länge som möjligt! 
 
 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!