Bullbak


Just nu tillverkas vaniljbullar i högsta hugg, är det något jag älskar så är det vaniljbullar. Det kan behövas efter en lång natt och en lång,  tråkig spanska lektion. Har ett recept också.
Ingridienser

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ dl socker
1 krm salt
12-15 dl vetemjöl

Fyllning
200 g smör
1 ½ dl socker
½ dl vaniljsocker

Glacyr
2 dl florsocker
4 ½ tsk vatten
Steg
  1. Rör ihop mjölk och smör, värm det till 37 grader
  2. Smula i jästen och låt stå i ca 5 min
  3. Blanda i alla ingridienser och rör ihop. Låt degen stå i ca 40 min
  4. Kavla ut degen i en stor, eller två, fyrkanter och lägg på fyllningen.
  5. Rulla ihop fyrkanten till som en sockerkaka och skär små bitar och lägg på en plåt.
  6. Låt stå i ca 20 min tills dom har blivit dubbelt så stora
  7. Pensla med ägg och ha på ex pärlsocker
  8. In i ugnen 7-10 minuter, ugnen ska vara på 225 grader
  9. Ha på glacyren om så önskas.
  10. Ät och njut!






Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!