Isbit


~ Jag trodde aldrig att jag skulle börja rida islandshäst. Nu har jag ridit Mimir i några veckor. Jag tycker han är jättemysig att rida och ha att göra med. Dock är det en sak som fortfarande stör mig när det gäller dom små hästarna. Att folk tror att dom är så sjukt annorlunda. Att dom är viktbärande, herregud dom är ju fortfarande hästar och inte byggda som ett annar djur. En sak till är att dom är så stressade att rida, jag har aldrig suttit på en islandshäst som inte är stressad. Det tycker jag man kan känna på halvblod att dom är lugna och  avslappnade medan islandshästar är spända och man rider dom stressigt och snabba rörelser och kastar runt dom. Usch jag avskyr det. Jag tycker att man ska jobba tillsammans och göra lugna mjuka rörelser som är avslappnade och väl gjorda. Har sett många isryttare som rider ex skänkelvikningar och kastar hästen i sidorörelsen. Istället för att flytta lugnt och bra så får hästen slänga sig åt sidan. Det ska alltid gå fort känns det som även om man rider på banan så ska det gå fort och kvickt och hästarna ser bara stressade ut.
Så som jag vill rida så ska det vara avslappnat och mjukt, det ska se trevligt ut och vara trevligt. Det är mitt mål med varje ridpass. När man rider ut anser jag att hästen kan få släppa loss och springa av sig och att det inte bara är jobb, jobb, jobb.




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!